Ocenianie kształtujące na podstawie wyników Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
27/03/2023Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty(OSKT) to corocznie przeprowadzany sprawdzian, którego celem nie jest ocena sama w sobie, ale wynikająca z niego informacja zwrotna podsumowująca kompetencje zdobyte przez trzecioklasistów. Jest przygotowana w przyjaznej dla uczniów formie, wykorzystującej ocenianie kształtujące. Zachęcamy Państwa do zapisania swojej szkoły na OSKT, które odbędzie się już 11 maja.
Sprawdziany i testy wywołują wiele kontrowersji. Nie jest to zaskakujące, zważywszy, że w polskim systemie edukacji są często kojarzone z oceną, rywalizacją czy rankingami. Warto jednak odwrócić samo podejście do sprawdzianu i podejść do niego swobodnie. Zachęcamy, by zorganizować go w przyjaznych warunkach, bez oficjalnych strojów, pokazując dzieciom, że sprawdzenie wiedzy służy ich rozwojowi i wspomaga tym samym pracę uczniów oraz nauczycieli.
Narzędzia oceniania kształtującego to element wyróżniający nasz sprawdzian na tle innych sprawdzianów dla trzecioklasistów. Uczniowie biorący udział w OSKT otrzymują indywidualny list, będący oceną opisową podsumowującą kluczowe umiejętności uczniów po pierwszym etapie edukacji.
Wyniki OSKT nauczyciel przekazuje uczniowi w formie komentarza do jego pracy, który jest zgodny z zasadami oceniania kształtującego, a więc:
- wyszczególnia dobre elementy pracy ucznia, które są odpowiednio docenione;
- wskazuje, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia;
- podpowiada, w jaki sposób uczeń powinien poprawić tę konkretną pracę;
- uwzględnia kierunek, w jakim powinna zmierzać dalsza praca ucznia.
List do ucznia – informacja zwrotna przygotowana w przyjaznej formie
Przygotowanie zindywidualizowanej informacji zwrotnej zwykle wymaga bardzo dużego nakładu pracy. Z OSKT jest inaczej. Wystarczy, że skorzystają Państwo ze wzoru umożliwiającego stworzenie listu dla każdego ucznia. Informacja zwrotna przygotowana w ten sposób stanowi skuteczne narzędzie komunikacji uczeń – nauczyciel – rodzic.
List do ucznia zawiera następujące elementy:
- wyszczególnienie dobrych elementów pracy ucznia („Dobrze zrobione!”);
- wskazanie tego, co wymaga poprawy („Gdzie pojawił się błąd?”);
- wskazówki „Jak możesz się poprawić?”;
- porady „Jak mogę dalej się rozwijać, uczyć?”;
- propozycję wstępu;
- propozycję zakończenia.
Co ważne, list do ucznia, nawet jeśli pokazuje błędy, to nie jest krzywdzący. Wytycza dalsze ścieżki rozwoju i stwarza okazję do zbudowania dobrej relacji między uczniem i nauczycielem. Treść przykładowego listu znajdą Państwo TUTAJ.
OSKT odbędzie się 11 maja – zgłoś swoją szkołę już dziś
Sprawdzian odbędzie się 11 maja. Każda zapisana szkoła otrzyma zestaw wskazówek i pomocy do przeprowadzenia go sprawnie i w przyjaznym otoczeniu.
To niezwykle ważny moment na edukacyjnej ścieżce dzieci. Chcemy sprawić, by sprawdzian zostawił im pozytywne wspomnienia. Stawiamy na to, by OSKT stanowił kompleksowe wsparcie dla pedagogów w przygotowaniu ocen opisowych na koniec roku i dostarczył cennych informacji o mocnych oraz słabszych stronach poszczególnych uczniów.
Zapisów można dokonać na stronie egzaminy.operon.pl.