Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty(OSKT) to corocznie przeprowadzany sprawdzian, którego celem nie jest ocena sama w sobie, ale wynikająca z niego informacja zwrotna podsumowująca kompetencje zdobyte przez trzecioklasistów. Jest przygotowana w przyjaznej dla uczniów formie, wykorzystującej ocenianie kształtujące. Zachęcamy Państwa do zapisania swojej szkoły na OSKT, które odbędzie się już 11 maja.

oskt

Sprawdziany i testy wywołują wiele kontrowersji. Nie jest to zaskakujące, zważywszy, że w polskim systemie edukacji są często kojarzone z oceną, rywalizacją czy rankingami. Warto jednak odwrócić samo podejście do sprawdzianu i podejść do niego swobodnie. Zachęcamy, by zorganizować go w przyjaznych warunkach, bez oficjalnych strojów, pokazując dzieciom, że sprawdzenie wiedzy służy ich rozwojowi i wspomaga tym samym pracę uczniów oraz nauczycieli.

Narzędzia oceniania kształtującego to element wyróżniający nasz sprawdzian na tle innych sprawdzianów dla trzecioklasistów. Uczniowie biorący udział w OSKT otrzymują indywidualny list, będący oceną opisową podsumowującą kluczowe umiejętności uczniów po pierwszym etapie edukacji.

Wyniki OSKT nauczyciel przekazuje uczniowi w formie komentarza do jego pracy, który jest zgodny z zasadami oceniania kształtującego, a więc:

  • wyszczególnia dobre elementy pracy ucznia, które są odpowiednio docenione;
  • wskazuje, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia;
  • podpowiada, w jaki sposób uczeń powinien poprawić tę konkretną pracę;
  • uwzględnia kierunek, w jakim powinna zmierzać dalsza praca ucznia.

 
List do ucznia – informacja zwrotna przygotowana w przyjaznej formie

Przygotowanie zindywidualizowanej informacji zwrotnej zwykle wymaga bardzo dużego nakładu pracy. Z OSKT jest inaczej. Wystarczy, że skorzystają Państwo ze wzoru umożliwiającego stworzenie listu dla każdego ucznia. Informacja zwrotna przygotowana w ten sposób stanowi skuteczne narzędzie komunikacji uczeń – nauczyciel – rodzic.

List do ucznia zawiera następujące elementy:

  • wyszczególnienie dobrych elementów pracy ucznia („Dobrze zrobione!”);
  • wskazanie tego, co wymaga poprawy („Gdzie pojawił się błąd?”);
  • wskazówki „Jak możesz się poprawić?”;
  • porady „Jak mogę dalej się rozwijać, uczyć?”;
  • propozycję wstępu;
  • propozycję zakończenia.

 
Co ważne, list do ucznia, nawet jeśli pokazuje błędy, to nie jest krzywdzący. Wytycza dalsze ścieżki rozwoju i stwarza okazję do zbudowania dobrej relacji między uczniem i nauczycielem. Treść przykładowego listu znajdą Państwo TUTAJ.

 
OSKT odbędzie się 11 maja – zgłoś swoją szkołę już dziś 

Sprawdzian odbędzie się 11 maja. Każda zapisana szkoła otrzyma zestaw wskazówek i pomocy do przeprowadzenia go sprawnie i w przyjaznym otoczeniu.

To niezwykle ważny moment na edukacyjnej ścieżce dzieci. Chcemy sprawić, by sprawdzian zostawił im pozytywne wspomnienia. Stawiamy na to, by OSKT stanowił kompleksowe wsparcie dla pedagogów w przygotowaniu ocen opisowych na koniec roku i dostarczył cennych informacji o mocnych oraz słabszych stronach poszczególnych uczniów.

Zapisów można dokonać na stronie egzaminy.operon.pl.