Właściwie dobrane przedmioty na maturze rozszerzonej to pierwszy krok do studiowania na wymarzonej uczelni. To także ważna decyzja przybliżająca do pracy marzeń. Maturzyści muszą jednak tę decyzję podjąć sami. Rolą nauczyciela jest mądre wspieranie ich na tej drodze ku dorosłości.

 

Ważne informacje o maturze 2023

Nauczyciele, których uczniowie w tym roku przystępują do matury, już od pierwszych dni września zapoznają ich ze strukturą i przebiegiem egzaminu. (Informacje o zmianach na maturze z języka polskiego i matematyki w formule 2023 znajdują się TUTAJ). O tym, jak wygląda Matura 2023 w praktyce, można będzie się przekonać dzięki udziałowi w Próbnej Maturze z Operonem, której termin został wyznaczony na 22–23 listopada 2022. Wszystkie szkoły, które wezmą udział w egzaminie próbnym, otrzymają zestaw 4 drukowanych arkuszy egzaminacyjnych dla każdego ucznia – z języka polskiego, matematyki, języka obcego i przedmiotu dodatkowego do wyboru na poziomie rozszerzonym (do wyboru aż 11 przedmiotów: język polski, matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, informatyka, język angielski, język niemiecki, wiedza o społeczeństwie).
Zapisy już ruszyły, o czym można przeczytać w Aktualnościach TUTAJ. Mogą Państwo zgłosić szkołę po zalogowaniu się na stronie egzaminy.operon.pl. Tam też znajduje się harmonogram egzaminów próbnych.

baner matura

  
Pomysły na wsparcie uczniów, którzy wiedzą, jaki kierunek studiów wybrać

Niektórzy z uczniów wiedzą już, co chcieliby studiować. Jednak to nauczyciele znają najlepiej ich umiejętności i naturalne predyspozycje. Czasami wystarczy lekkie ukierunkowanie, by utwierdzili się w słuszności swoich decyzji i wyborów. Dzięki Państwa wsparciu, uczeń ma szansę świadomie wybrać  dalszą ścieżkę edukacji.

Etapy poszukiwań dla uczniów, którzy dokonali wyboru uczelni

Samodzielne działania ucznia.

  • Zapoznanie się ze stroną uczelni i sprawdzenie kierunków oraz specjalizacji.
  • Poznanie przedmiotów oraz zakresów, które są wymagane, by aplikować na dany kierunek.
  • Analiza wymagań na wszystkich interesujących ucznia kierunkach i uczelniach.
  • Weryfikacja progów punktowych z poprzednich lat.
     

Działania ucznia z Państwa wsparciem.

  • Ocena szansy dostania się na wymarzoną uczelnię.
  • Zaplanowanie przygotowań do egzaminów.
  • Zachęcenie uczniów do rozwiązywania arkuszy maturalnych i weryfikowania wyników z kalkulatorami udostępnionymi na wybranych przez nich uczelniach.

 

Zainteresowania i umiejętności uczniów a wymarzone studia

Znają Państwo kompetencje oraz zainteresowania swoich uczniów. Dobrze wziąć pod uwagę te aspekty i uświadomić je uczniowi, który waha się przy wyborze studiów.

Etapy poszukiwań, które warto wskazać uczniom niezdecydowanym co do kierunku dalszej edukacji

Samodzielne działania ucznia.

  • Zapoznanie się z rodzajami studiów, specjalizacjami oraz wykładanymi przedmiotami.
  • Wyobrażenie potencjalnej pracy.
  • Ocena, czy wykładane przedmioty interesują przyszłego studenta i czy studia mogą stać się jego/jej pasją.
  • Zapoznanie się z rynkiem ogłoszeń o pracę – analiza, które zawody i ogłoszenia łączą się z informacjami zawartymi w opisach umiejętności na kierunkach studiów.
  • Sprawdzenie wymagań na różnych uczelniach.
  • Weryfikacja progów punktowych z poprzednich lat.
     

Działania ucznia z Państwa wsparciem.

  • Ocena szansy dostania się na przyszłe studia.
  • Wybór listy przedmiotów, które uczeń będzie zdawał na egzaminie maturalnym.
  • Zaplanowanie przygotowań do egzaminów.
  • Zachęcenie uczniów do rozwiązywania arkuszy maturalnych i weryfikowania wyników z kalkulatorami udostępnionymi na wybranych przez nich uczelniach.
     

Rozwój zawodowy i zmiany na rynku pracy

Rola nauczyciela pomagającego zauważyć uczniom ich mocne strony jest istotna. Kierunki humanistyczne dają dobre podstawy do pracy w zawodach kreatywnych, kierunki ekonomiczne – w pracy z danymi, kierunki ścisłe – do zawodów, w których liczy się korzystanie z konkretnej wiedzy technicznej. To może stanowić podpowiedź dla Państwa uczniów, jaki kierunek studiów wybrać. Warto uzmysłowić im, że rynek pracy ciągle się zmienia – corocznie powstają zawody, o których kilka lat temu jeszcze nikt nie słyszał.Uczelnie starają się nadążać ze swoją ofertą, ale zmiany są dynamiczne. Dlatego pierwszy wybór studiów nie musi być tym ostatecznym – uczniowie mogą dać sobie prawo do poszukiwań. Ich plany mogą się zmienić, aby finalnie podjęli pracę, która będzie przynosić im satysfakcję.