Miniporady na dobry tydzień
29/12/2014Co należy wiedzieć o profesjonalnym wykorzystaniu głosu? Część 6, czyli o tym, jak dbać w domu o gardło – nasze podstawowe narzędzie komunikacji
(opr. Małgorzata Rożyńska*)
Nadwerężenie strun głosowych zdarza się każdemu nauczycielowi. Dlatego zachęcam do zatroszczenia się o swoje gardło właśnie w okresie świąteczno-noworocznym, kiedy „mamy wolne” od mówienia. Najważniejsze wskazówki dotyczą odpowiedniej temperatury i wilgotności powietrza w pomieszczeniach, w których przebywamy. Ma to istotny wpływ na naszą sprawność głosową.
Warto wiedzieć, że eksperci od ogrzewania oraz lekarze zalecają, aby spróbować wprowadzić w domu „idealny” klimat, czyli ustawić optymalne temperatury dla każdego pomieszczenia.
Co ciekawe, najcieplejszym pomieszczeniem w mieszkaniu powinna być łazienka i tam można ustawić temperaturę na około 25˚C. Natomiast w pozostałych pomieszczeniach, w których przebywamy w dzień, nasz aparat głosowy czuje się najbardziej komfortowo w temperaturze około 18–20°C. Zaś najkorzystniejszą temperaturą dla pomieszczenia, w którym śpimy, jest 15–17˚C. Pamiętajmy też, abyśmy nie narażali naszego aparatu artykulacyjnego na gwałtowne zmiany temperatury.
Ponadto warto wiedzieć, że idealna dla aparatu mowy wilgotność powietrza to około 50–60%, czyli dość wysoka. Lekarze zwracają szczególną uwagę osobom pracującym głosem, aby pamiętały o tym, że wilgotność powietrza powinna być tym większa, im więcej mówimy. W związku z tym zimą, w okresie grzewczym, pamiętajmy o częstym wietrzeniu pomieszczeń, stosowaniu nawilżaczy bądź kładzeniu mokrych ręczników na kaloryfery w pomieszczeniach, zwłaszcza w tych, w których śpimy.
A dla relaksu proponuję „terapeutyczną” kąpiel w łazience z dużą ilością pary wodnej. I koniecznie sprawdźcie Państwo, jak pięknie brzmi głos (śpiew) w łazience nasyconej parą wodną…
LITERATURA
T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole 2001.
A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
I. Styczek, Logopedia, Warszawa 1980.
A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie. Materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk 2009.
www.logopeda.pl
* Małgorzata Rożyńska. Specjalista terapii pedagogicznej, pedagog, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, logopeda. Zajmuje się wspieraniem dzieci z trudnościami w nauce. Współautorka Metody ORTOGRAFFITI z Bratkiem.