Miniporady na dobry tydzień
24/11/2014(oprac. Małgorzata Rożyńska*)
Co należy wiedzieć o profesjonalnym wykorzystaniu głosu?
Część 1.
O tym, jak powstaje głos
Ktoś kiedyś powiedział, że „przedłużeniem osoby jest jej głos”. Trudno się z tym nie zgodzić, gdyż to właśnie głos stanowi spektrum indywidualnych cech akustycznych i w związku z tym w pewnym sensie nas odzwierciedla. To również swego rodzaju wizytówka, po której możemy się rozpoznać. Każdy z nas ma inny głos, wyróżniający się barwą, natężeniem i wysokością.
Głos dla nauczycieli jest najważniejszym i najcenniejszym narzędziem pracy. W związku z tym, że w środowisku oświatowym nie maleje zainteresowanie profilaktyką dotyczącą narządu głosu, postanowiłam przedstawić cykl miniporad, rzez które pragnę uświadomić Czytelnikom, że chorobom narządu głosu można zapobiegać, a istniejące nieprawidłowości skutecznie niwelować , jeśli będziemy stosować ogólne wskazówki dotyczące higieny głosu oraz wykonywać ćwiczenia emisji głosu oraz prawidłowego oddychania.
W części 1. miniporad przybliżę podstawowe wiadomości z zakresu budowy i funkcjonowania aparatu głosowego.
Nasz głos powstaje dzięki współdziałaniu wielu narządów. Zalicza się do nich:
- aparat oddechowy – wytwarzający strumień powietrza wydechowego potrzebnego do powstawania dźwięków mowy (płuca, oskrzela, tchawica),
- aparat fonacyjny – wzniecający ton podstawowy, tworzy go przede wszystkim krtań, w której powstaje dźwięk,
- aparat artykulacyjny – kształtujący barwę głosu i tworzący głoski mowy (gardło, jama nosowa, jama ustna, nazywane jako całość „nasadą”) (I. Styczek, 1981).
Prościej można powiedzieć, że głos powstaje w aparacie fonacyjnym (w krtani), w którym wyróżnić można mięśnie zewnętrzne i wewnętrzne krtani. Zadaniem mięśni zewnętrznych jest regulowanie możliwości podnoszenia jej w pionie (góra – dół), a mięśnie wewnętrzne (właściwe mięśnie krtaniowe) warunkują zwieranie i rozwieranie szpary głośni, napinanie fałdów głosowych i zmianę ich kształtu.
Warto wiedzieć, że istotną rolę w czynności fonacyjnej odgrywają fałdy głosowe. One mają zdolność do drgań, a od stopnia ich zwarcia zależy jeden z rodzajów nastawienia głosowego. Wyróżniamy trzy rodzaje nastawień: miękkie, twarde i chuchające. Najkorzystniejszym dla głosu jest nastawienie miękkie powstające wtedy, gdy fałdy głosowe w czasie fonacji zbliżają się do siebie, po czym tworzą szczelinę i nie są nadmiernie spięte lub zbyt silnie zwarte.
Ciekawostka:
Wiązadła głosowe można oglądać w lusterku laryngologicznym, natomiast ich drgania są tak szybkie, że nasze oko nie jest w stanie ich dostrzec. Oglądanie drgań wiązadeł głosowych jest możliwe dzięki stroboskopowi.
Ton krtaniowy jest bezbarwny, ale dzięki rezonatorom, które znajdują się poniżej krtani oraz w jamie ustnej i nosowej, nabiera barwy i siły.
Następnie ton krtaniowy zostaje przekształcony w dźwięk artykułowany przez narządy mowy zawiadywane przez OUN.
Oto propozycja ćwiczeń na najbliższy tydzień:
- ćwiczenie rozluźniające – przeciąganie się;
- ćwiczenie oddechowe – powolne wciąganie powietrza przez nos i wypuszczanie przez usta lub rurkę;
- ćwiczenie dykcyjne – memorando na głosce [m];
- ćwiczenie „wprawka dykcyjna” – czytanie na głos par wyrazów, ćwiczymy kolejno w trzech tempach: wolnym, umiarkowanym i szybkim, a także na dowolnej fazie wydechowej i na zróżnicowanej wysokości:
kadź – kuć kraj – krój klacz – klucz wrak – wróg ślaz – śluz brat – brud | sama – suma tara – tura rafa – rufa pasta – pusta płaca – płuca lalka – lulka | płaczę – płuczę paszcza – puszcza stadia – studia starta – struta kładka – kłódka karta – kurta |
(Wprawki pochodzą z publikacji: B. Toczyska, KAMA MAKAKA MA! Wprawki dykcyjne, Gdańsk 1992).
- dla relaksu – czytanie humorystycznych ciekawostek:
Jakie odróżniamy głosy z punktu widzenia barwy? – Złoty, srebrny, spiżowy, aksamitny, jedwabny, szklany, matowy, drewniany, bawełniany itp.
Co to jest emisja głosu? – Jest to wytwarzanie, wydobywanie, prowadzenie, osadzenie i rozwijanie głosu.
(Pytania i odpowiedzi pochodzą z publikacji: B. Toczyska, KAMA MAKAKA MA! Wprawki dykcyjne, Gdańsk 1992).
LITERATURA
Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole 2001.
Obrębowski A. (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
Styczek I., Logopedia, Warszawa 1980.
Toczyska B., KAMA MAKAKA MA! Wprawki dykcyjne, Gdańsk 1992.
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1994.
Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie. Materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk 2009.
*Małgorzata Rożyńska. Specjalista terapii pedagogicznej, pedagog, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, logopeda. Zajmuje się wspieraniem dzieci z trudnościami w nauce. Współautorka Metody ORTOGRAFFITI z Bratkiem.