Rozwój technologii zapewnił coraz szersze zastosowanie dla różnych maszyn i urządzeń, a dodatkowe zaangażowanie w to sieci internetowej spowodowało prawdziwą rewolucję. Światy realny i wirtualny są już bardzo blisko siebie.

 

Boom cyfrowy

Można wyobrazić sobie, że gdyby nie pandemia Covid-19, zaangażowanie w zakresie korzystania z sieci nie było by tak duże. Umiejętności cyfrowe wielu osób nie miałyby dobrej podstawy do tego, aby w tak krótkim czasie intensywnie się rozwinąć. Wyraźne postępy w korzystaniu z technologii cyfrowej, przyrost wiedzy i kompetencji z obszaru IT, umiejętne wykorzystanie narzędzi TiK w szkole to znaczące atuty wielu nauczycieli. Trudno odmówić uczniom podobnego skoku rozwojowego. Idące za tym przemiany społeczne, które już dzisiaj dają zupełnie nowy obraz funkcjonowania ludzi na świecie, to nie tylko ciekawe pole do obserwacji. Wejście do szkół technologii, które trudno byłoby sobie wyobrazić, dzisiaj jest już faktem.

W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” wiele placówek nabyło nowoczesne i świetne sprzęty, w tym różnego rodzaju drukarki 3d. Projektowanie rozmaitych przedmiotów jest na wyciągnięcie ręki. W programach szkół podstawowych są przedmioty, które dawniej były domeną uczelni wyższych i kursów doskonalących dla dorosłych. Programowanie w prostych programach typu Skratch czy poznawanie języków takich Python czy C++ to dla młodzieży chleb powszedni. Wraz z koniecznością przejścia na nauczanie zdalne również nauczyciele wzięli wiele ze świata cyfrowego dla siebie.

Po nauczaniu zdalnym obsługa platform do prowadzenia zdalnych lekcji stała się umiejętnością podstawową dla wszystkich, a ciekawe aplikacje wspierające prezentację tematu stopniowo wypierają metody podawcze. Niektórzy nauczyciele stali się twórcami treści, nagrywając dla swoich uczniów lekcje i publikując na portalach internetowych. Filmiki na Youtube czy TikToku to nie tylko wielka wartość sieci, lecz także dowód na kreatywność nauczycieli i nauczycielek oraz ich umiejętność nadążania za dynamicznym rozwojem technologii.
 

Awatary i hologramy

wirtulana rzeczywistosc

Prześcigając się w nowoczesnych rozwiązaniach, niejeden nauczyciel stworzył swojego awatara, np. w oparciu na Bitmoji. Wzbogacanie materiałów lekcyjnych obrazkiem reprezentującym edukatora czy edukatorkę spotykało się z entuzjastyczną reakcją młodzieży. Tym bardziej zachęcająco brzmiały wszelkie zaproszenia do zainteresowania się jeszcze nowszymi technologiami.

Jeszcze nie tak powszechne, ale już coraz częściej stosowane, stały się okulary do rzeczywistości wirtualnej. Praca w takiej konwencji daje wiele satysfakcji wszystkim zainteresowanym, więc rośnie zainteresowanie sprzętem do VR. Awatary i wszelkie obiekty kreowane multimedialnie wdzierają się do świata realnego bardzo intensywnie. To zjawisko można wyraźnie zaobserwować również w popkulturze, co tym bardziej staje się wyznacznikiem dzisiejszych czasów. Już dwa lata temu dziennikarze brytyjskiej telewizji transmitowali fragmenty koncertu, którego główną gwiazdą był hologram Whitney Houston. Trasa koncertowa hologramu obejmowała wówczas wiele miast wysp brytyjskich. Jak podkreśla Justyna Pokojska, socjolożka i badaczka, arystotelesowskie rozumienie świata, w myśl którego duch nie może istnieć bez materii, odchodzi powoli do lamusa. Młodzież zdaje się nie mieć problemu z obracaniem się w takiej rzeczywistości. Czy dorośli też są gotowi na funkcjonowanie w świecie, który sami zbudowali?

 

Źródła:

  1. Trasa koncertowa hologramu Whitney Houston, Chanel 4, https://www.youtube.com/watch?v=PObUosg5ZUg (dostęp: 13.07.2022).
  2. Justyna Pokojska, On-line i on-life to jedna rzeczywistość, Wszystko Co Najważniejsze, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/justyna-pokojska-on-line-i-on-life-to-jedna-rzeczywistosc/ (dostęp: 13.07.2022).