Mnogość wydarzeń w 2022 r. zaowocowała wieloma wyzwaniami, jakim trzeba było stawić czoła. Dominującą kompetencją nauczycieli, która stała się ich narzędziem pracy, była elastyczność w myśleniu i działaniu. Jak możemy podsumować miniony rok?

podsumowanie roku 2022

Myślenie krytyczne i otwartość na nowe

W czasie roku kalendarzowego, który niósł ze sobą wiele niewiadomych i niespodzianek, otwarte umysły oraz umiejętność uważnego i mądrego selekcjonowania informacji były bardzo ważnymi kompetencjami, wspierającymi działania nauczycieli. Wyjście z cienia edukacji zdalnej niemal natychmiast zderzyło się z koniecznością zaopiekowania się dużą grupą przychodźców z zaatakowanej zbrojnie Ukrainy.

Przestawienie się z pandemicznych problemów, takich jak uczniowski brak motywacji do samodzielnego przyswajania wiedzy czy trudności z łączem internetowym, na barierę językową i traumę wojenną to wyzwanie wymagające zarówno empatycznej, otwartej postawy, jak i wielu umiejętności miękkich oraz wiedzy specjalistycznej.

Niewielkie podwyżki pensji nie oddały obrazu starań nauczycieli w związku z nową, bardzo złożoną sytuacją. Nie odebrało to jednak zapału kadrze szkolnej i uczniowie z Ukrainy zostali objęci troskliwą opieką w wielu polskich placówkach. Nieco ulgi przyniosły przepisy umożliwiające zatrudnienie dodatkowych osób w szkole jako wsparcia przy zadaniach realizowanych w nowych warunkach. Nauczyciele w oddziałach, w których zgodnie z nowelą prawa oświatowego przyjmowano więcej uczniów niż dotychczas, mogli nieco odetchnąć z ulgą.
 

Zmiany w przedmiotach i kwalifikacjach

Z pozytywną reakcją spotkało się wycofanie rządzących z wprowadzenia dodatkowego przedmiotu na egzaminie klas ósmych. Tutaj wyraźnie zadowoleni byli również uczniowie. Co powiedzą na nowy przedmiot, który już jest nauczany w szkołach – czyli historię i teraźniejszość – jeszcze trudno prognozować. Być może przyszłoroczne podsumowanie będzie już zawierało refleksje na ten temat.

Tymczasem wielu nauczycieli przystępuje do realizowania swoich zadań oraz ścieżki awansu według nowych zasad. Zmienione zapisy dotyczące awansu zawodowego, które weszły w życie z początkiem roku szkolnego 2021/2022, nie spotkały się z jednoznaczną pozytywną lub negatywną oceną środowiska. Więcej kontrowersji wzbudziły przepisy procedowane kilkukrotnie, tzw. Lex Czarnek, które w znaczący sposób miały zwiększyć kontrolującą i decyzyjną rolę kuratoriów oświaty.  Czas pokaże, czy te przepisy będą jeszcze rozważane.

Tymczasem szczegóły dotyczące poszczególnych wydarzeń oraz kalendarium edukacyjne ubiegłego roku kalendarzowego można przeanalizować, korzystając z wpisu na łamach magazynu Wszystko co Najważniejsze. Warto zajrzeć do tego tekstu i docenić, jak wiele wydarzeń i zmian, zadań i wyzwań było udziałem nauczycielek i nauczycieli w ubiegłym roku kalendarzowym.

 

Źródło:

Wszystko co Najważniejsze, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/rok-2022-w-edukacji/, (dostęp: 04.01.2023).