Sprawne analizowanie wszystkich dostępnych informacji i faktów pomaga zrozumieć oraz rozwiązywać różne sytuacje. Kształtowanie myślenia krytycznego jest priorytetem edukacyjnym, pozwalającym na pełniejszy rozwój wszystkich uczniów.

 

System naczyń połączonych

chlopiec zastanawia sie

Osiągnięcia naukowe i prezentowane wyniki ciekawych badań rodzi wysokie oczekiwania. Dziesięcioprocentowy współczynnik sukcesu polskich naukowców w wyścigu po europejskie granty budzi nadzieję. Wiceprzewodniczący Rady do Spraw Badań Naukowych (ERC) profesor Andrzej Jajczyk jest zdania, że ten – co prawda – niezły wynik jest godny pochwały, jednak można wymagać więcej i sięgać wyżej. Samo dofinansowanie szczebla naukowego nie będzie wystarczające. Dopiero wzmocnienie edukacji na wcześniejszych szczeblach da optymalne wyniki.

Oznacza to, że uczniowie szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych muszą być lepiej wykształceni –  ci ostatni zasilają szeregi studentów na uczelniach. Studenci z kolei muszą być lepiej przygotowywani przez nauczycieli, których te uczelnie wykształciły. Cały system edukacji pełen jest wzajemnych zależności i od każdego z elementów będzie zależał sukces pozostałych. Bez zdolnych i pracowitych studentów nie będzie dobrych nauczycieli, a bez dobrych nauczycieli nie będzie odpowiednio przygotowanych kandydatów na studia. Spojrzenie na temat z tej perspektywy pozwala nabrać nieco dystansu i zastanowić się, gdzie wdrażać reformy pozwalające na doskonalenie systemu, bez oglądania się na nieudane przemiany z lat ubiegłych.
 

Kreatywnie, ale krytycznie

Myślenie krytyczne może być kluczem do sukcesu każdego ucznia. Rozwijanie tej dziedziny daje szansę na dobry początek wzmacniania polskiej oświaty od podstaw aż po szczebel naukowy. Zbieranie informacji, analizowanie rozwiązań z dostępnych danych w duchu pełnego zrozumienia problemu to kompetencje wymagające wyćwiczenia.

O ile pobieżne identyfikowanie problemu zwykle nie przysparza trudności, to już dogłębna analiza, wnioskowanie, organizowanie i sortowanie wyników z zebranych danych stanowią umiejętności wyższego rzędu. Wdrażanie opracowanych rozwiązań, analizowanie ewentualnych błędów oraz zaimplementowanie wyników wymagają obiektywizmu i krytyczności w zakresie oceny faktów i danych.

Możliwą konsekwencją większego skupienia na wdrażaniu elementów myślenia krytycznego w szkołach będzie wzrost zainteresowania uczniów matematyką i podniesienie poziomu kształcenia z tego przedmiotu, co przełoży się na wiele innych, pozytywnych efektów. Więcej o przyszłości polskiej nauki w kontekście całego wymiaru edukacyjnego wykłada profesor Andrzej Jajszczyk w swoim felietonie dla magazynu Wszystko Co Najważniejsze. Zachęcamy do zapoznania się z ciekawym szerokim spojrzeniem na ten temat.

 

Źródło:

  1. Jajczyk, Sukces nauki zaczyna się w szkole, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-andrzej-jajszczyk-jakosc-edukacji/ (dostęp: 23.02.2022).