Ważne zmiany w nauczaniu od września 2026
08/12/202519 listopada br. odbyła się ogólnopolska konferencja naukowo-praktyczna „Wiem, umiem, działam”. Jej organizatorem był Instytut Badań Edukacyjnych. Prelegenci opowiedzieli o tym, jak w praktyce powinna wyglądać realizacja nowej podstawy programowej. Wsparciem w jej wdrożeniu ma być „Przewodnik po strategiach edukacyjnych”. Podczas konferencji IBE przedstawił roboczą wersję przewodnika.
O wiedzy, kompetencjach i sprawczości w kontekście reformy 2026
W wydarzeniu wzięli udział dyrektorzy szkół, nauczyciele, kuratorzy oświaty oraz eksperci edukacyjni. Jak poinformował IBE, spotkanie dotyczyło: przekazywania aktualnej wiedzy, rozwijania kompetencji potrzebnych w życiu codziennym i pracy, a także budowania sprawczości i odpowiedzialności u młodych ludzi.
Oprócz wystąpień ekspertów odbyły się trzy panele tematyczne:
„WIEM – o przekazywaniu aktualnej wiedzy i pogłębianiu jej”, czyli:
- jak uczyć skutecznie: szerzej czy głębiej,
- o mastery learning,
- o edukacyjnych mitach.
Paneliści: prof. Witold Bobiński, Małgorzata Borowska-Leszczyszyn, dr Karol Dudek-Różycki, Marcin Karpiński
Prowadzący: dr hab. Tomasz Gajderowicz
„UMIEM – jak dzięki kompetencjom można wykorzystać wiedzę w praktyce”, czyli:
- jak łączyć wiedzę z kompetencjami;
- jak przygotować uczniów do przyszłości, która jeszcze nie istnieje.
Paneliści: dr Kinga Białek, Mariusz Biniewski, Łukasz Koss, Katarzyna Nabrdalik
Prowadzący: Krzysztof Horwat
„DZIAŁAM – o byciu sprawczym, podejmowaniu decyzji i braniu za nie odpowiedzialności”, czyli:
- o budowaniu decyzyjności i odpowiedzialność młodych ludzi;
- jak wspierać ich sprawczość w codziennej praktyce szkolnej.
Paneliści: Magdalena Bujakowska, Łukasz Korzeniowski, Anna Krzyżanowska, dr Jędrzej Witkowski
Prowadząca: Joanna Ćwiek-Świdecka
Transmisja jest dostępna na kanale IBE na YouTube:LINK
Przewodnik po strategiach edukacyjnych
Dyrektorzy IBE prof. Maciej Jakubowski oraz dr hab. Tomasz Gajderowicz w trakcie konferencji przedstawili roboczą wersję „Przewodnika po strategiach edukacyjnych”. Ta publikacja:
- ma pomóc nauczycielom z powodzeniem wdrożyć nową podstawę programową;
- opiera się na najnowszych, rzetelnych badaniach naukowych;
- zawiera najpopularniejsze praktyki dydaktyczne;
- krytycznie odnosi się do niektórych stosowanych obecnie schematów nauczania i uczenia się.
To polska wersja „Teaching and Learning Toolkit″ (z j. ang.: zestaw narzędzi do nauczania i uczenia się), która powstaje na podstawie materiałów Education Endowment Foundation – fundacji zajmującej się wyrównywaniem szans edukacyjnych.
Zachęcamy do zapoznania się szerzej z Reformą26:
→ Co jest kluczowym elementem reformy? O tym w tekście: Reforma 2026 – analiza profilu absolwenta i absolwentki.
→ Czym różnią się nowe podstawy programowe, które już od nowego roku szkolnego zaczną obowiązywać w przedszkolu i szkole podstawowej?Odpowiedzi na to pytanie znajdują się w artykule: Skrót informacji o nowych podstawach programowych – reforma 2026.
→ Jaki kierunek zmian wprowadza reforma? Pisaliśmy o tym tutaj: Reforma 2026 – to trzeba wiedzieć.
→ Jakie będą kolejne etapy wdrażania reformy? O tym w artykule: Zielone światło dla największej od lat zmiany w polskiej edukacji.
Źródła:
- „Równe szanse na najlepszą edukację”. Podsumowanie konferencji IBE PIB, https://www.ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/3495-rowne-szanse-na-najlepsza-edukacje-podsumowanie-konferencji-wiem-umiem-dzialam (dostęp: 27.11.2025 r.).
- Strona internetowa resortu edukacji o reformie 2026, https://reforma26.men.gov.pl/ (dostęp: 27.11.2025 r.).
- Konferencja: „Wiem, umiem, działam”, https://www.youtube.com/watch?v=lb57yPaupkg (dostęp: 27.11.2025 r.).

