19 listopada br. odbyła się ogólnopolska konferencja naukowo-praktyczna „Wiem, umiem, działam”. Jej organizatorem był Instytut Badań Edukacyjnych. Prelegenci opowiedzieli o tym, jak w praktyce powinna wyglądać realizacja nowej podstawy programowej. Wsparciem w jej wdrożeniu ma być „Przewodnik po strategiach edukacyjnych”. Podczas konferencji IBE przedstawił roboczą wersję przewodnika. 

O wiedzy, kompetencjach i sprawczości w kontekście reformy 2026

W wydarzeniu wzięli udział dyrektorzy szkół, nauczyciele, kuratorzy oświaty oraz eksperci edukacyjni. Jak poinformował IBE, spotkanie dotyczyło: przekazywania aktualnej wiedzy, rozwijania kompetencji potrzebnych w życiu codziennym i pracy, a także budowania sprawczości i odpowiedzialności u młodych ludzi

Oprócz wystąpień ekspertów odbyły się trzy panele tematyczne:

„WIEM – o przekazywaniu aktualnej wiedzy i pogłębianiu jej”, czyli:

  • jak uczyć skutecznie: szerzej czy głębiej,
  • o mastery learning,
  • o edukacyjnych mitach.

 
Paneliści: prof. Witold Bobiński, Małgorzata Borowska-Leszczyszyn, dr Karol Dudek-Różycki, Marcin Karpiński

Prowadzący: dr hab. Tomasz Gajderowicz

„UMIEM – jak dzięki kompetencjom można wykorzystać wiedzę w praktyce”, czyli:

  • jak łączyć wiedzę z kompetencjami;
  • jak przygotować uczniów do przyszłości, która jeszcze nie istnieje.

 
Paneliści: dr Kinga Białek, Mariusz Biniewski, Łukasz Koss, Katarzyna Nabrdalik

Prowadzący: Krzysztof Horwat

 „DZIAŁAM – o byciu sprawczym, podejmowaniu decyzji i braniu za nie odpowiedzialności”, czyli:

  • o budowaniu decyzyjności i odpowiedzialność młodych ludzi;
  • jak wspierać ich sprawczość w codziennej praktyce szkolnej.

 
Paneliści: Magdalena Bujakowska, Łukasz Korzeniowski, Anna Krzyżanowska, dr Jędrzej Witkowski

Prowadząca: Joanna Ćwiek-Świdecka

Transmisja jest dostępna na kanale IBE na YouTube:LINK

Przewodnik po strategiach edukacyjnych

Dyrektorzy IBE prof. Maciej Jakubowski oraz dr hab. Tomasz Gajderowicz w trakcie konferencji przedstawili roboczą wersję „Przewodnika po strategiach edukacyjnych”. Ta publikacja:

  • ma pomóc nauczycielom z powodzeniem wdrożyć nową podstawę programową;
  • opiera się na najnowszych, rzetelnych badaniach naukowych;
  • zawiera najpopularniejsze praktyki dydaktyczne;
  • krytycznie odnosi się do niektórych stosowanych obecnie schematów nauczania i uczenia się.

 
To polska wersja „Teaching and Learning Toolkit″ (z j. ang.: zestaw narzędzi do nauczania i uczenia się), która powstaje na podstawie materiałów Education Endowment Foundation – fundacji zajmującej się wyrównywaniem szans edukacyjnych.

Zachęcamy do zapoznania się szerzej z Reformą26:

Co jest kluczowym elementem reformy? O tym w tekście: Reforma 2026 – analiza profilu absolwenta i absolwentki.

→ Czym różnią się nowe podstawy programowe, które już od nowego roku szkolnego zaczną obowiązywać w przedszkolu i szkole podstawowej?Odpowiedzi na to pytanie znajdują się w artykule: Skrót informacji o nowych podstawach programowych – reforma 2026.

→ Jaki kierunek zmian wprowadza reforma? Pisaliśmy o tym tutaj: Reforma 2026 – to trzeba wiedzieć.

→ Jakie będą kolejne etapy wdrażania reformy? O tym w artykule: Zielone światło dla największej od lat zmiany w polskiej edukacji.

 

Źródła:

  1. „Równe szanse na najlepszą edukację”. Podsumowanie konferencji IBE PIB, https://www.ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/3495-rowne-szanse-na-najlepsza-edukacje-podsumowanie-konferencji-wiem-umiem-dzialam (dostęp: 27.11.2025 r.).
  2. Strona internetowa resortu edukacji o reformie 2026, https://reforma26.men.gov.pl/ (dostęp: 27.11.2025 r.).
  3. Konferencja: „Wiem, umiem, działam”, https://www.youtube.com/watch?v=lb57yPaupkg (dostęp: 27.11.2025 r.).