Zachowanie różnorodności językowej i kulturowej to idea Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. W Polsce powstało kilka kampanii, którym przyświeca podobny cel – uświadomienie roli polszczyzny w budowaniu tożsamości Polaków.

 

Dlaczego 21 lutego warto przeprowadzić lekcję inaczej niż zwykle?

scrable i love polish

Luty kojarzy się wszystkim ze świętem zakochanych. Pod koniec tego miesiąca obchodzimy równie ważne święto – Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Święto zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 roku w celu upamiętnienia dramatycznych wydarzeń w Bangladeszu w 1952 roku. W tym dniu zginęło pięciu studentów biorących udział w demonstracji, w której postulowano, aby język bengalski zyskał status języka urzędowego. Obchodzony co roku Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to okazja do podkreślania istotności odrębności językowej. Według UNESCO prawie połowa z istniejących na świecie języków jest zagrożona wymarciem. Dlatego co roku przypominamy sobie, jak ważna jest ochrona różnorodności języków.

Zachęcamy Państwa do przeprowadzenia w tym dniu lekcji innych niż zwykle – tak aby uświadomić uczniom istotną rolę polszczyzny. Inspiracją mogą być powstające w ostatnich latach kampanie w obronie języka.
 

Polskie inicjatywy w obronie języka

Oprócz obchodzonego w lutym święta języka ojczystego w Polsce powstało kilka kampanii, których celem jest uświadomienie odbiorcom, jak ważne jest to, abyśmy dbali o polszczyznę. Wśród nich wyróżnić można:

  • „Ojczysty – dodaj od ulubionych”
dziewczynka na tle flagi trzymajaca napis 'polski'

 
Inicjatywa powstała w przeddzień Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w 2012 roku i działa do dziś. Jej organizatorem są Narodowe Centrum Kultury oraz Rada Języka Polskiego. Jak podaje NCK, celem kampanii jest kształtowanie twórczych, odpowiedzialnych i świadomych postaw wobec języka polskiego, budowanie kompetencji językowych oraz doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym (…). Przykłady zrealizowanych projektów i inicjatyw znajdą Państwo TUTAJ. Przez 8 lat działalności w ramach kampanii powstało mnóstwo ciekawostek językowych opisujących różne zagadnienia z polszczyzny. Ich zbiór podzielony został na 24 kategorie. Mogą Państwo je znaleźć na stronie „Ojczysty – dodaj do ulubionych” w zakładce „Ciekawostki językowe”. Więcej informacji
o kampanii znajdą Państwo na blogu operonowym, w artykuleOjczysty – dodaj do ulubionych.

  • „Język polski jest ą-ę”

 
Zorganizowana równolegle z kampanią „Ojczysty – dodaj do ulubionych”, akcja podkreślała znaczenie polskich znaków diakrytycznych. Powstała w wyniku zatrważających statystyk – aż 63% Polaków nie dba o poprawność językową w mowie, a połowa ignoruje ją nawet w piśmie. Ludzie nie zdają sobie sprawy z istotności używania znaków diakrytycznych. Organizatorem inicjatywy również było NCK i RJP. W ramach „Język polski jest ą-ę” powstały spoty, w których artyści wykonali swoje utwory bez użycia znaków diakrytycznych. Zachęcamy do wysłuchania – TU. O kampanii pisaliśmy w artykuleJęzyk polski jest ą-ę – czy zwracamy uwagę na to, jak mówią uczniowie?

  • #ktotyjesteś

 
Od 2019 roku Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie promuje nauczanie języka polskiego dzieci Polaków, którzy osiedlili się za granicami kraju. Spoty zachęcające do nauki polszczyzny znajdą Państwo w zakładce „Materiały”. O kampanii pisaliśmy w artykuleWażny język ojczysty.