Prowadzone badania pozwalają określić, jakie nowe umiejętności zawodowe są potrzebne na rynku pracy. Jakich brakuje kandydatom? Jakie zmiany, zdaniem ekspertów, zachodzą na rynku pracy?

 

Znaczenie praktycznych kompetencji

rozmowa o prace

Badania przeprowadzone przez ekspertów Instytutu Badań Edukacji, polegające na analizie 11 branż pod kątem dopasowania oczekiwań pracodawców do umiejętności posiadanych przez kandydatów do pracy, wskazują na to, że aż w 81,5% ogłoszeń nie wskazuje oczekiwanego poziomu wykształcenia. Czy to oznacza, że nie jest ono istotne?

W artykule Kogo potrzebuje rynek pracy opublikowanym na łamach magazynu „Wszystko Co Najważniejsze”, poświęconym analizie badań, czytamy, że wykształcenie często jest „zaszyte” w wymaganiach konkretnego zawodu. Natomiast pracodawcy najczęściej skupiają się na konkretnych umiejętnościach, kompetencjach. W ofertach, w których określone zostały wymagania dotyczące kompetencji pracowników, najczęściej poszukiwano kompetencji zawodowych (85,4%) i osobistych (64,7%), zaś społeczne zostały wskazane jako wymóg w połowie ogłoszeńczytamy na stronie WCN. Jak wskazują eksperci, pracodawcy poszukują pracowników, którzy będą posiadać przede wszystkim umiejętności praktyczne, takie jak obsługa maszyn, systemów czy programów specjalistycznych. Doceniane są także kompetencje społeczne: komunikatywność, umiejętność pracy w zespole i szybkiego uczenia się, a także chęć do pracy. Wyniki analizy wskazują, że kandydatom brakuje często także wiedzy z zakresu przepisów prawa, norm oraz procedur obowiązujących w danej branży czy wiedzy z zakresu konkretnej technologii. Te deficyty z punktu widzenia pracodawców powodują konieczność ciągłego doszkalania pracowników.

Na portalach ogłoszeniowych najczęściej poszukiwanymi pracownikami nie są informatycy, ale pracownicy szeregowi i fizyczni (55% ofert), najczęściej z branż: handel (35% ofert), budownictwo (17,6%) i transport (15,3%). Natomiast najczęściej poszukiwane zawody to: kierowca samochodu ciężarowego, doradca klienta i magazynier.

Eksperci wskazali także kilkadziesiąt propozycji nowych kwalifikacji, których – ich zdaniem – oczekuje rynek. Najczęściej są one związane z rozwojem danej branży czy nowymi technologiami. Wyróżniono kwalifikacje między innymi takie, jak obsługa robotów i cobotów magazynowych czy programowanie pojazdów autonomicznych.

Zdaniem Jarosława Kordzińskiego największym wyzwaniem edukacji jest przeciwdziałanie sytuacji, w której młodzi ludzie nie potrafią odnaleźć się w dorosłym życiu.
 

Kiedy więcej nie znaczy lepiej

W aspekcie zmian zachodzących na rynku pracy nie sposób nie wspomnieć o kwestii stawiania granic między pracą a życiem prywatnym. Badania naukowe dotyczące efektywności pracy wskazują, że osoby, które pracują więcej i dłużej, wcale nie są wydajniejsze, ponieważ wraz ze zmęczeniem spada poziom ich zaangażowania i kreatywności. Kluczem do sukcesu nie jest to, by pracować dłużej i ciężej, lecz to, aby pracować efektywniej i mądrzej.

Pokolenie urodzone w latach 80. i 90. widziało na własne oczy, dokąd prowadzi zaślepienie pracą i – nazwijmy rzeczy po imieniu – chciwość. Największa liczba rozwodów w historii Polski, coraz częstsze problemy psychologiczne i kłopoty z tożsamością, depresje i samotność. Jestem przekonany, że nie o to chodziło w transformacji ustrojowej – pisze Michał Kłosowski, zastępca Redaktora Naczelnego „Wszystko co Najważniejsze”. Zachęcamy do lektury artykułu WCN. Przypominamy jednocześnie opublikowany przez nas tekst dotyczący work-life balance.

 

Źródła:

  1. Kogo potrzebuje rynek pracy?, Wszystko Co Najwazniejsze, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/kogo-potrzebuje-rynek-pracy/ (dostęp: 01.12.2022).
  2. Jak znaleźć czas na to, co najważniejsze, i osiągnąć work-life balance, Operon, https://operon.pl/Aktualnosci/Po-szkole/Jak-znalezc-czas-na-to-co-najwazniejsze-i-osiagnac-work-life-balance(dostęp: 01.12.2022).